Van lone wolf naar strategisch partner: 5 tips om als B2B-marketeer in 2026 meer impact te maken

by

Hans de Wit

Journal.com


Het goede nieuws: impact maken als marketeer is geen kwestie van meer doen, maar van meer focus, beter samenwerken en zelf de regie pakken. Daarom deel ik vijf lessen om in 2026 structureel meer impact te maken. Niet vanuit een theorieboek, maar vanuit de praktijk. Als marketeer die zelf het pad bewandelde, en nog steeds bewandelt, van lone wolf naar strategisch partner.

  • 1 Focus: minder doen, meer bereiken 

Strategy is choosing what not to do’, zei Michael Porter ooit, en dat geldt in B2B-marketing meer dan ooit. De verleiding is groot om op elke hype in te springen – nieuwe tools, kanalen of formats – maar echte impact maak je alleen als je bewust kiest waar je wél en vooral níet op inzet.

Ik herken die verleiding ook bij mezelf. De meeste marketeers zijn van nature nieuwsgierig en willen graag waarde toevoegen aan de organisatie. Ze zien, lezen of horen iets en denken ‘hé, daar moeten wij ook iets mee doen’. Maar trap juist dan even op de rem, pak je marketingstrategie erbij en beoordeel of het structureel een verschil gaat maken. Niet alles wat nieuw is, is relevant voor jou.

Laatst nog werd Reddit genoemd als belangrijkste bron voor merkzichtbaarheid in LLM’s. Een maand later kelderde de beurswaarde van het bedrijf toen Reddit-content in nog maar 2% van de antwoorden van ChatGPT werd getoond ten opzichte van de 14% van een maand eerder. Toch zonde als je je contentstrategie aan het ombouwen was voor Reddit.



Bron

Related Post