Online omzet Ahold groeit stevig door

by

Hans de Wit

Journal.com


De online omzet van Ahold Delhaize groeide stevig door en bereikte in het tweede kwartaal 2,5 miljard euro, een toename van 14,4 procent. Daarbij wist het concern voor het eerst ook winstgevendheid te realiseren in e-commerce, mede dankzij technologische innovaties zoals AI-ondersteunde winkelassistenten en geautomatiseerde fulfilmentprocessen.

Ahold Delhaize als geheel heeft in het tweede kwartaal van 2025 een solide prestatie geleverd, voornamelijk gedreven door aanhoudende omzetgroei en een verdere verbetering van de winstgevendheid. De netto-omzet steeg naar 23,1 miljard euro, een stijging van 6,5 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, op basis van constante wisselkoersen. Zowel in Europa als de Verenigde Staten boekte het bedrijf een positieve vergelijkbare omzetgroei, met een relatief sterkere groei in Europa. Ook de integratie van de Roemeense supermarktketen Profi droeg bij aan recordomzet en klantenbezoek in Centraal- en Oost-Europa.

Ondanks een lichte daling van de onderliggende operationele marge naar 4 procent, bleef deze in lijn met de verwachtingen. De onderliggende winst per aandeel kwam uit op 0,65 euro, een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. De vrije kasstroom verbeterde in het tweede kwartaal tot 517 miljoen euro.

Het bedrijf bevestigt zijn financiële verwachtingen voor geheel 2025. Deze omvatten onder andere een stabiele operationele marge van ongeveer 4 procent, een vrije kasstroom van minstens 2,2 miljard euro, en een aandeleninkoopprogramma van 1 miljard euro.

Albert Heijn en de Vereniging Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) hebben een begin juli een akkoord bereikt over nieuwe toekomstbestendige afspraken. Daarmee versterken beide partijen hun samenwerking. Ook zal de juridische procedure die sinds 2014 liep, in goed overleg beëindigd worden.

De ruim 130 ondernemers die samen meer dan 300 winkels runnen, zijn een belangrijk gezicht van het merk in dorpen en steden door heel Nederland. Hun ondernemerschap, lokale betrokkenheid en klantgerichtheid vormen een krachtig fundament voor de supermarktketen.

Belangrijke elementen in de nieuwe afspraken zijn onder meer een vergoeding voor AH online, als erkenning voor de rol binnen de omnichannelstrategie van Albert Heijn en het gebruik van digitale schermen. Ook zijn afspraken gemaakt over winkelmarketing. Daarmee ontstaat een nog steviger fundament voor gezamenlijke groei. Tot slot hebben de partijen afgesproken de juridische procedure te beëindigen die sinds 2014 liep.



Bron

Related Post

Plaats een reactie