Jouw werk draait om motivatie, invloed en gedragsverandering. Waarom zijn we daar als mens zó gevoelig voor?
“De kern van mijn werk is eigenlijk hoe evolutie en cultuur in ons brein zitten en wat de gevolgen daarvan zijn voor gedrag en hoe je op die processen inspeelt om gedrag te ontlokken. Vaak betreft het de strijd tussen “fijn” en “verstandig”. Effectieve strategieën maken gebruik van wat mensen willen, primair of juist heel bewust. Je sluit als het ware aan bij de natuur van de mens.”
Je ontwikkelt gedragsinterventies voor bedrijven én maatschappelijke organisaties. Wat kunnen marketeers daarvan leren?
“Marketeers worden vaak gestuurd door KPI’s als omzet, conversie etcetera. Dat zijn resultaten. Die resultaten zullen weer grotendeels tot stand komen door gedrag van klanten, medewerkers en andere stakeholders. Welk gedrag bij wie heb je nodig om tot die conversie of tot die omzet te komen? Uiteindelijk gaat marketing dus ook grotendeels over gedrag. Vanuit dit perspectief zijn er meerdere zaken die vanuit gedragsverandering relevant zijn voor marketeers. Dat zijn modellen & methoden om nog beter je doel te bepalen, op zowel gedrag als mindset, methoden en theorie om een krachtige analyse te doen van je doelgedrag en nog beter kunnen kiezen welk type interventie in jouw specifieke geval nodig is. Wanneer heb je meer focus nodig op omgeving, wanneer op kennis & competentie, wanneer welk type motivatie (van extrinsiek naar intrinsiek en alles daartussen) en wanneer vooral focus op het voorkomen of oplossen van weerstanden?”
Also Read
Wat ga je op 30 oktober delen dat marketingprofessionals direct kunnen toepassen?
“Op 30 oktober zal ik samen met Bas Welling, directeur van Wefilm, de deelnemers meenemen in hoe je mensen echt raakt en de rol van emotie daarin. Hoe geef je die emotionele lading aan je merk, welke emoties kunnen je aan denken en wat is geraakt zijn eigenlijk? Terwijl je in de zaal zit kun je dit al loslaten op je merk.”
Je hebt veel invloed gehad op het publieke denken over nudging en beïnvloeding. Hoe kijk je zelf naar de ethiek van marketing anno 2025?
“Ethiek is super complex, maar naar mijn mening ook weer simpel. Het heeft heel veel met moraliteit te maken. Uiteindelijk staat of valt heel veel bij de intentie waarmee je interacteert met consumenten en burgers. Daar goed op reflecteren blijft cruciaal: wat ben ik eigenlijk aan het doen? Daarnaast zijn er voor mij een paar zaken die sowieso de lijnen van het spel markeren: we opereren binnen een democratie met bijbehorende wetten en regels. We weten diep van binnen heel goed wat menselijkheid is. En ten slotte, als je hetzelfde zou doen bij je eigen familie, zit je meestal wel goed.”
Welke denkfout kom jij het vaakst tegen in marketingcommunicatie?
“Kennis- houding-gedrag is een trits die ik te vaak hoor. Die is ons geleerd, maar psychologisch gezien gaat ie lang niet altijd op. Veel begint bij gedrag. Mensen vormen ook attitudes op basis van wat ze doen. Via zelf-perceptie onder andere. In de evolutie was gedrag er ook veel en veel eerder dan attitude. De meest “simpele” organismen vertonen al gedrag, zonder de capaciteit om te denken. “Gedrag was er eerst” zou ik eigenlijk op een wandtegeltje moeten hebben.”
Meld je aan voor Inside the Brain!
Op donderdag 30 oktober 2025 organiseert NIMA Brein & Gedrag het inspiratie-event Inside the Brain bij Interpolis in Tilburg. Met bijdragen van vooraanstaande sprekers uit wetenschap en praktijk verken je hoe gedragskennis en neurowetenschap marketeers helpen om beter te voorspellen én te beïnvloeden.
Van onbewuste drijfveren tot interventies die raken – deze middag is voor wie marketing serieuzer neemt dan het volgende trucje.
Locatie: Interpolis, Tilburg
Datum: 30 oktober 2025
Tijd: 13:30 – 17:30 (incl. netwerkborrel)
Meld je aan via deze link en verzeker je van een plek. Want wie het brein snapt, snapt de klant.
Lees hier meer over het event