Het Dasani-incident
Het Dasani-verhaal kreeg destijds veel aandacht. Het idee van een exotische, doorzichtige parasiet in flessen drinkwater is een griezelverhaal dat mensen graag delen. Als mensen dan ook nog ziek zouden kunnen worden door dat water te drinken, kun je je omgeving maar beter waarschuwen, zelfs als je niet helemaal zeker weet of het klopt.
Al snel reageerden Dasani’s moederbedrijf Coca-Cola en de Amerikaanse voedselautoriteit FDA. Zij waren helder in hun boodschap: er was geen parasiet gevonden en er was dus ook geen terugroepactie. Factcheckers zoals Snopes zeiden hetzelfde en legden uit dat de nepnieuwssite News4KTLA een foto van een glasaal had gebruikt die de zogenaamde parasiet moest voorstellen (zie Figuur 1).
Also Read

Figuur 1. De doorzichtige parasiet die in 2016 volgens de nepnieuwssite News4KTLA in Dasani-water zou zijn aangetroffen. In werkelijkheid is op de foto een palinglarve of glasaal te zien.
Toch was het kwaad al geschied. Andere nieuwsbronnen namen het onjuiste bericht over, en op sociale media werd het massaal gedeeld. Niet alleen Dasani en Coca-Cola weerlegden de misinformatie; ook neutrale partijen zoals de FDA en Snopes corrigeerden het onjuiste bericht. Hierdoor verdween het verhaal redelijk snel, maar het bleef niet weg.
De hardnekkigheid van misinformatie
Een paar jaar later verscheen exact hetzelfde bericht opnieuw op een andere nepnieuwssite, namelijk Now8News. Het bericht is op deze website nu nog steeds te vinden. Ook op sociale media duikt de connectie tussen Dasani en parasieten steeds weer op.
Zo ging de misinformatie opnieuw rond tijdens de coronapandemie in 2020. Op sociale media werden foto’s gedeeld van Amerikaanse supermarkten waar al het water uitverkocht was, behalve Dasani. Twitteraars plaatsten daar opmerkingen bij over waarom niemand Dasani zou willen kopen: “Dasani got recalled for havin a parasite in it!” [sic].
Zelfs in 2023 verscheen op X (voorheen Twitter) opnieuw een bericht waarin iemand schreef: “Yeah, Dasani is disgusting, they had some parasite in their water a few years ago.” Zulke opmerkingen worden vaak gedeeld door mensen die zich alleen het gerucht nog herinneren, niet de correctie. Op die manier krijgt de misinformatie steeds weer op onvoorspelbare momenten een nieuwe boost.
De nasleep voor Coca-Cola
Voor Coca-Cola is het Dasani-verhaal inmiddels een bekend voorbeeld van misinformatie. Toch blijft de associatie tussen hun merk en parasieten hardnekkig bestaan. Op de website van Coca-Cola staat nog altijd een uitgebreide weerlegging uit 2016, waarin het bedrijf uitlegt hoe productkwaliteit wordt bewaakt en waarin het vraagt om de feiten verder te delen. Want zolang de misinformatie onthouden en gedeeld wordt, blijven correcties van belang.
Wat merken hiervan kunnen leren
Het Dasani-verhaal laat zien hoe lang de echo van misinformatie kan doorklinken. Zelfs een duidelijke, snelle en geloofwaardige correctie garandeert niet dat het misinformatieverhaal verdwijnt.
– Merken die met misinformatie te maken krijgen, moeten nadenken over langdurige reputatiezorg:
- Zorg dat je correctie zichtbaar blijft.
- Zorg dat de feiten makkelijk te vinden zijn.
– Herhaal je verhaal, zeker op momenten dat het onderwerp opnieuw opduikt.
Photo by Taras Chernus on Unsplash












