Snelheid is conversie
Snelheid is in de huidige tijd allesbepalend, alles moet snel, snel, snel. Wachten in de wachtkamer van de tandarts of dokter vindt iedereen verschrikkelijk. Online is dit niet anders. Als iemand te lang moet wachten op het laden van een website of webshop dan haken bezoekers af. Ook al als ze op je website zitten. Dit is dramatisch voor je conversie en elke seconden dat je website langer laadt is de kans groter dat een bezoeker afhaakt.
Een goede en stabiele hosting provider die er voor zorgt dat je website of webshop snel is kan dus serieus veel geld waard zijn. Natuurlijk is het niet alleen afhankelijk van de hosting maar ook van de kwaliteit van je website maar het speelt wel een hele grote rol.
Also Read
Waarom trage hosting je klanten kost:
- TTFB (Time To First Byte): een trage serverreactie vertraagt de hele pagina.
- De locatie van je server. Staat deze in Amerika en je doelgroep is in Nederland dan zorgt dit voor vertraging.
- Zonder caching wordt elke paginaopbouw opnieuw gedaan (database en elementen). Dit zorgt voor een grote vertraging.
- Bij shared hosting deel je capaciteit van je server met andere klanten. Dit kan ook voor vertraging zorgen.
Tip: Kies een hosting oplossing die snelheid serieus neemt en hierin ook serieus investeert. Snelheid = vertrouwen = conversie.
Hosting en SEO, wat Google ziet telt
Google is kritisch als het op de snelheid van websites en webshops aankomt. Dit is natuurlijk ook helemaal terecht want ze willen mensen die ze doorverwijzen via hun zoekmachine wel de beste ervaring bieden. Snelheid, stabiliteit en betrouwbaarheid zijn daarin heel erg belangrijk.
Daarom is snelheid, stabiliteit en betrouwbaarheid ook een ranking-factor van Google en dus erg belangrijk.
Wat Google (en andere zoekmachines) belangrijk vinden:
- De laadtijd is een directe rankingfactor in het algoritme.
- De uptime van je website (hoe vaak is je website online/offline) is iets minder belangrijk maar wordt ook meegenomen.
- Locatie van je server is ook belangrijk
- Goede beveiliging waaronder een SSL certificaat is ook erg belangrijk.
Een slecht geconfigureerde of overbelaste server leidt tot crawlproblemen, time-outs en fouten in Google Search Console. Dat zijn signalen die je liever vermijdt.
En wat als mijn doelgroep internationaal is?
Richt je je op meerdere landen of talen? Dan is serverlocatie nog belangrijker. Een server in Amsterdam is perfect voor Nederlandse gebruikers, maar als je doelgroep zich in Duitsland of Frankrijk bevindt, is een multi-regionale opzet of een CDN (Content Delivery Network) aan te raden.
Je kunt in zulke situaties ook eens kijken en onderzoeken of Cloudflare interessant kan zijn. Dit is een soort tussenstation die je er tussen kan zetten en die pakt/kiest dan de server die voor de desbetreffende gebruiker het dichtstbij is (even in een notendop uitgelegd).
Tip: Bespreek met je hosting provider of jouw setup geschikt is voor internationale groei. En check je prestaties regelmatig met tools zoals Google PageSpeed Insights of Lighthouse.
Meer weten over goede hosting voor je website?
Wil je weten welke hosting providers echt snel, betrouwbaar en geschikt zijn voor jouw website of webshop? Op Hostingvergelijker.nl vergelijk je gemakkelijk de beste opties voor website hosting, inclusief prestaties, support en prijs. Ook met behulp van een handige keuzehulp maar je gemakkelijk een keuze die aansluit bij jouw wensen.
Waarom snelle websites beter zichtbaar zijn in ChatGPT, Gemini en AI-overviews
AI speelt een steeds grotere rol in hoe mensen informatie vinden. Google’s AI Overviews, ChatGPT met web browsing, Microsoft Copilot (Bing) en Gemini halen hun antwoorden grotendeels uit publieke websites. Dat betekent dat jouw website, en de content daarop, steeds vaker direct zichtbaar is in AI-gegenereerde zoekresultaten. Deze AI-bots moeten dan wel goed je website kunnen crawlen en hosting speelt hierbij ook een grote rol.
Hoe werkt dat precies?
AI-tools gebruiken crawlers (vergelijkbaar met zoekmachines) om informatie op te halen van miljoenen websites. Daarbij letten ze op:
- Laadtijd van je pagina’s.
- Uptime en serverbetrouwbaarheid.
- Technische toegankelijkheid (bijv. time-outs of errors).
- Structured data (Rich Snippets) en duidelijke HTML-structuur.
Als je site traag reageert, niet helemaal laadt of zelfs tijdelijk offline is als een AI-bot je website wilt crawlen dan loop je het risico dat je content niet mee wordt genomen in de overzichten en of antwoorden en je ook niet als bron wordt getoond.
Waarom dit marketingtechnisch belangrijk is
Zichtbaarheid in AI-overviews is de nieuwe SEO. Gebruikers krijgen steeds vaker direct antwoord in de zoekresultaten zelf, zonder door te klikken. Als je meegenomen wilt worden in deze antwoorden of als bron gebruikt wilt worden dan zul je moeten zorgen dat je website of webshop op alle fronten goed in elkaar steekt. Een goede hosting provider is hier ook onderdeel van.
Praktische tip
Kies een hosting provider die garant staat voor hoge uptime, snelle laadtijden en stabiele prestaties. Dit verbeterd je zichtbaarheid en vindbaarheid in de AI-overviews.
Campagnes & piekverkeer
Stel, je lanceert een nieuwe marketing campagne en je hebt werkelijk alles tot in de puntjes voorbereid. Influencers staan klaar, je advertenties staan gereed in Google en Microsoft Ads en je nieuwsbrief staat ook klaar om verstuurd te worden. Je geeft een GO en binnen enkele minuten zie je al volop bezoekers op je website komen.
Super! Alles werkt en je denkt achterover te kunnen leunen en dan ineens gebeurd het. Eerst wordt je website een stuk langzamer omdat hij moeite heeft om al het verkeer te verwerken en na een tijdje, BAM, alles eruit. Je website laadt niet meer en is offline.
Al het geld dat je uitgeeft aan de campagnes gaat nu verloren, je verliest momentum met het versturen van je nieuwsbrief en eigenlijk sta je gewoon compleet voor joker.
“Ja maar dit overkomt bij niet.”. Dit gebeurd vaker dan je denkt en zeker bij bijvoorbeeld piekmomenten zoals Black Friday, Valentijnsdag of andere productlanceringen. Dit kost je omzet en kan ook je reputatie aantasten.
Hoe voorkom je dit?
- Doe aan load testing en test of je site (hosting) duizenden bezoekers tegelijk aankan.
- Gebruik schaalbare hosting zoals cloud hosting die automatisch opschaalt bij piekverkeer.
- Bereid je voor en betrek je hosting provider bij je campagneplanning.
Een marketeer die z’n hosting niet meeneemt in de voorbereiding van een campagne, neemt een risico dat makkelijk te vermijden is.
Tip: Vraag je hosting provider of zij ondersteuning bieden bij piekverkeer. En test altijd voor je live gaat.
Wat jij als marketeer écht moet weten
Je hoeft echt niet per se techneut te zijn om een goede hostingkeuze te maken. Maar je moet wel de juiste vragen stellen. Hieronder een handige checklist:
Vragen die je moet stellen:
- Wat is de uptime garantie van een hosting provider? (minimaal 99,9%)
- Is de klantenservice goed bereikbaar en hoe zijn ze te bereiken?
- Kan ik mijn server en of hosting pakket opschalen bij succes of piekverkeer?
- Hoe zit het met back-ups en beveiliging?
- Met hoeveel andere klanten deel ik bijvoorbeeld een shared hosting omgeving en hoeveel vermogen heeft mijn pakket tot zijn beschikking (RAM en CPU)?
Laat je niet onnodig verrassen. Hosting is niet iets dat je “even” regelt. Het is een belangrijke keuze die direct effect heeft op je marketingresultaten. Neem dus de tijd om even om onderzoek te gaan voordat je een overhaaste en verkeerde keuze maakt.
Conclusie
Een razendsnelle website of webshop. Een uitstekende positie in Google en AI-overviews. Een campagne die piekverkeer moeiteloos aankan. Hoe? Een goede hosting provider met een goede hosting oplossing voor jouw website of webshop.
Wil je zeker weten dat jouw website of webshop klaar is voor groei, campagnes en conversie? Er zijn online verschillende partijen aanwezig waar je goed onderzoek kunt doen en partijen met elkaar kunt vergelijken. Als mede-eigenaar van Hostingvergelijker.nl kan ik je ook zeker aanbevelen om eens onze website te bezoeken. Bij vragen kun je ook altijd even contact opnemen en helpen we je bij het vinden van een geschikte partij.